Olen viime kuukausina ryhtynyt sivistämään itseäni. Kirjaston kori on täyttynyt tietokirjoista, kun olen kahlannut läpi niin ihmisen osaa kuin tuomiopäivän ennusteitakin.
Kirjallinen harrastukseni elää pitkälti paikallisbussissa: puolen tunnin työmatka tarjoaa hyvän mahdollisuuden nauttia muutaman sivun verran painavaakin asiaa. Matkustusmukavuuden parantamiseksi mielessä on alkanut siintää ajatus siirtymisestä e-kirjoihin.
Vaikka lukulaitteita saa kotimaastakin, Barnes & Noblen Nook-tuoteperhe houkuttelee suuresti. Viime kuussa myyntiin tullut, kosketusherkällä eInk-näytöllä varustettu uusi Nook on kerännyt kehuja, ja Nook Coloria on tituleerattu ensimmäiseksi houkuttelevaksi Android-tabletiksi. Päälle päätteeksi Nookit syövät Adoben epub-formaattia, jota muiden muassa Akateeminen kirjakauppa käyttää.
Niinpä ryntäsin tiistai-iltana sydän pamppaillen B&N:n verkkokauppaan, ja siellähän Nookit möllöttävätkin heti etusivulla. Ei muuta kuin lukulaite ja kirjoja ostoskoriin ja postipakettia odottamaan! Korin täytettyäni rekisteröidyin kirjakaupan käyttäjäksi, annoin osoitetietoni, ja siirryin kassalle.
Vaan ah ja voi! Aikansa ostoskoria tutkailtuaan B&N:n digitaalivirkailija tuli siihen tulokseen, että valitettavasti Nookin voi toimittaa ainoastaan yhdysvaltalaiseen osoitteeseen. Varmuuden vuoksi vaihdoin eInk-laitteen väriversioon, mutta sekään ei suostunut lähtemään Suomen suuntaan.
Leuka rinnassa poistin laitteet ostoskorista ja päätin ostaa valitsemani kirjat luettavaksi vaikkapa pc-ohjelmalla. Mutta ei: myös sähköisten kirjojen toimitus suomalaiseen osoitteeseen on mahdotonta.
Kun ei kerran raha kelpaa, tyhjensin ostoskorin ja lähdin omille teilleni. Vaan päättyykö tarina tähän? Enpä usko.
Seuraavana päivänä Barnes & Noble muisti minua sähköpostilla: ostoskorissani on tavaraa, joten haluaisinko mahdollisesti suorittaa ostokseni loppuun? Kyllä kiitos, vaan sitä koriin uudelleen ilmestynyttä Nookia ei edelleenkään suostuta toimittamaan Suomeen. Touhu alkoi hiljalleen vaikuttaa härnäämiseltä.
Rekisteröidyttyäni käyttäjäksi arvon kirjakauppa on muistanut minua päivittäin sähköpostilla tai kahdella, ja jokaisessa niistä mainostetaan Nookia tai Nook-kirjoja. Yhdessäkään ei mainita sanallakaan, että niitä ei voi tilata USA:n ulkopuolelle. Tätä ei mainita myöskään kaupan Nook-sivuilla, eikä sitä löydy usein kysytyistä kysymyksistä.
Barnes & Noble lähettää siis minulle profiloituja mainoksia, jotka keskittyvät tuotteeseen, jota he eivät halua minulle myydä. Olisikohan prosessissa jotain korjattavaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti