2014-06-26

Älä jaa turhia linkkejä

Pari viikkoa sitten Ylen Kari Haakana lanseerasi Twitterissä #säästitklikin -hashtagin. Ajatuksena on taistella kelvotonta otsikointia vastaan – otsikon pitäisi kertoa uutisen olennaisin osa, ei toimia pelkkänä klikkimagneettina.

Ihmiset innostuivat ideasta ja ryhtyivät innolla perkaamaan sensaatio- ja vähän vähemmänkin sensaatiolehdistön uutisia. Hetken maailma näytti paremmalta.

Tänään Iltalehti julkaisi ilmeisen vastenmielisen uutisen, jossa noin olennaisesti kerrotaan kuvin naisyleisurheilijoiden pakaroista. Samat henkilöt, jotka viime viikolla suolsivat #säästitklikin-tweettejä, kritisoivat nyt tuhisten Iltalehden seksististä lähestymistä naisiin. Osapuilleen jokaisessa kritisoivassa tweetissä on mukana linkki juttuun.

Miten tässä nyt näin kävi? Klikkijournalismiin kyllästyneet ihmiset – mukaan lukien journalistit – paheksuvat kovaan ääneen uutista ja linkittävät sen sitten eteenpäin höystettynä viestillä, joka ei kunnolla aukea klikkaamatta linkkiä.

Julkaisijalle tai mainostajalle ei viime kädessä kuitenkaan ole merkitystä sillä, tuleeko lukija sivulle hyvän otsikon, huonon otsikon, korjatun otsikon tai kritiikin kautta. Kaikki ne näkyvät vain klikkeinä, ja tämän rikkinäisen mainonnan (ja journalismin) aikana klikeillä on merkitystä.

#säästitklikin ei auta, jos korjatun otsikon kyljessä tarjotaan linkki, joka vie edelleen siihen huonoon uutiseen. Likasankojournalismi ei muutu yhtään paremmaksi, jos sitä edelleen tullaan lukemaan, vaikka se tapahtuisi kritisoivan tweetin kautta. Jos tavoitteena on kannustaa hyvään journalismiin ja asiallisiin otsikoihin, kritiikki kannattaa tehdä jotenkin muuten kuin ohjaamalla uutiseen lisää liikennettä.

Kansalaisaktivismi on kannatettavaa, kritiikki tervetullutta. Vaan mitäpä jos harjoitettaisiin sitä niin, että se näkyisi myös viivan alla? Kirjoitetaan kriittisiä tweettejä, lähetetään palautetta toimituksiin, ruikutetaan asiasta blogissa ja höystetään valitusta tarpeen vaatiessa kuvakaappauksin. Mutta ei tueta huonoa journalismia jakamalla siihen linkkejä.

P.S. Iltalehden sormi oli somen valtimolla ja urheilu-uutinen on poistettu. Jaettujen linkkien päässä kuitenkin näkyvät Iltalehden sivut ja mainokset ihan niin kuin ennenkin – kritisoitu sisältö poistui, linkin taloudellinen hyöty jäi.

P.P.S. Näppärä vihje #säästitklikin-kampanjaan: jos julkaisun nimi alkaa sanalla Ilta, jutussa on todennäköisesti rikki muutakin kuin otsikko. Säästä klikki.

Ei kommentteja: