2010-02-13

Google hakee rajoja

Google on päässyt tällä viikolla otsikoihin useampaan kertaan. Kotimaisessa mittakaavassa merkittävää oli karttapalvelun katunäkymien virallinen julkaisu, kansainvälisesti kohinaa on herättänyt Buzz-palvelu. Yhteistä molemmille tapahtumille on se, että molemmissa ihmisten yksityisyyttä on avattu melko isolla kädellä.

StreetView herättää kiinnostusta, mutta samalla se on nostanut myös aiheellisia kysymyksiä yksityisyydensuojasta. Raahelaisen miehen munaskut ovat vain ikävä sivujuonne, joka uhkaa peittää peruskysymyksen: miksi Google ylipäätään kuvaa ihmisten koteja ja pihoja?

Google on aivan varmasti tietoinen lain salakatselupykälistä (RL24), eikä tarvitse ruudinkeksijää ymmärtääkseen, että asuinalueella tolpan nokasta kuvatessa kuviin osuu myös ihmisiä pihoillaan ja asuntojen ikkunoissa. Salakatselulle pitäisi kuitenkin osoittaa tekijä, ja sen taakse Google saattaa piiloutua: kun sekä kuvaaminen että julkaisu on automatisoitu, kukaan ei tunnu olevan vastuussa.

Buzz puolestaan on Googlen vastine Twitterille ja Facebookille. Koska Google on sosiaalisessa kisassa pahemman kerran jälkijunassa, se päätti pakkosyöttää palvelun kaikille Gmail-käyttäjille. Palvelun olennainen piirre on mahdollisuus seurata muita käyttäjiä. Saadakseen palvelun vauhtiin, Google päätti tehdä tämän käyttäjiensä puolesta: sähköpostikumppaneista ja Gtalk-sättijöistä muodostettiin seuraajajoukko, joka näkyy kunkin käyttäjän julkisessa profiilissa.

Niinpä Google tuli julkaisseeksi journalistien ja heidän lähteidensä välisiä yhteyksiä. Se teki anonyymin blogin pitäjästä paljon vähemmän anonyymin, kun kirjoittajan oikea Gmail-tunnus yhdistyi automaattisesti aktiivikommentoijien tunnuksiin. Buzz tuli automaattisesti käyttöön, ja sen käytöstä poistaminen vaatii työtä - pelkkä sammuttaminen poistaa vain sen vähäisenkin kontrollin, joka omaan profiiliin on annettu.

Totuuden nimissä on todettava, että Google ei tietenkään ole touhuissaan yksin. Enirolla on jo omat katukuvansa, samoin paikoitellen myös Microsoftin Bing-karttapalvelulla. Facebook on pykälä kerrallaan usuttanut käyttäjiään entistä julkisemmiksi, ja Twitterin kaverilistat ovat nekin julkisia. Google on kuitenkin yhtiönä erityisen näkyvä, ja se yrittää edelleen ratsastaa hyvän jätkän maineellaan.

Kirjailijat saavat teoksensa pois Googlen kirjaskannauspalvelusta ilmoittamalla. Uutissivusto voi sanoutua irti Googlen News-keräilystä. Buzz-käyttäjä voi blokata seuraajiaan ja piilottaa asioita profiilistaan. StreetView antaa sekin mahdollisuuden valittaa kuvien sisällöstä.

Kun Goole näin auliisti antaa käyttäjien vaikuttaa sisältöön, pääsee helposti unohtumaan, että mitään noista ilmoituksista ja muutoksista ei pitäisi tarvita alun alkaenkaan. Yhtiö kopioi tietoisesti tekijänoikeuden suojaamaa tavaraa, julkaisee tietoisesti ihmisten yksityisasioita, kuvaa tietoisesti asuintaloja. Googlen maailmassa oikeutta saa vain, jos sitä ymmärtää itselleen vaatia. Yhtiölle, jonka motto on "Do No Evil" moinen takaperoinen maailmankatsomus sopii kovin huonosti.

PS. Blogspot-palvelusta poistettiin menneellä viikolla puolen tusinaa musiikkiblogia DMCA-ukaasien takia. Tällä kertaa näyttää siltä, että blogisteilla oli lupa blogeissa esitellyn musiikin julkaisemiseen - vaan kun poistovaatimus oli tehty, siihen reagoitiin automaattisesti. Välillä oikeutta saa, vaikkei sitä olisikaan.

Lähetä kommentti